مراسم شام غریبان حسینی در حرم مطهر رضوی+ فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۶) آیت‌الله علم‌الهدی: اشک بر سیدالشهدا(ع) از نشانه‌های مؤمن است جزئیات برگزاری مراسم شام غریبان در حرم مطهر رضوی (۲۶ تیرماه ۱۴۰۳) ویدئو| نوجوانانی که دل در گرو حسین(ع) دارند | روایتی از دسته عزای نوجوانان محله احمدآباد مشهد عبور روزانه سه هزار زائر عتبات عالیات از مرز چذابه سید کاظم روح‌بخش، حاجی مشهدی آزاد شد + فیلم ابوالفضل العباس (ع) مظهر ولایتمداری و جوانمردی | عزاداران حسینی به سمت حرم رضوی رهسپار شدند + فیلم حرم امام رضا (ع) در روز تاسوعا غرق در ماتم و عزا شد + فیلم حال و هوای تاسوعای حسینی در کربلای معلی (۲۵ تیر ۱۴۰۳) برگزاری مراسم تاسوعای حسینی و عزای حضرت عباس(ع) در شهرهای مختلف ایران ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد | عزاداری تاسوعای حسینی در مشهد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) + ویدئو دمام‌زنی؛ یادگاری از جنوب کشور در مشهدالرضا(ع) | عزاداری هیئت مذهبی روضة‌الشهدا در میدان فلسطین مشهد احیای سنت تعزیه‌خوانی | روایتی از برنامه‌های موکب‌الزینب (س) در منطقه سیدی مشهد + فیلم در دهه اول محرم، ۲ هزار مراسم مذهبی در تکایا و هیئات مذهبی مشهد برگزار می‌شود شناخت سیره اهلبیت (ع) با زبان قصه و بازی | «حسینیه کودک» در هیئت عزاداری قبةالحسین (ع) + فیلم دولت جدید برای تقویت فرهنگ دینی و امنیت ملی به «زیارت» توجه جدی داشته باشد شهردار مشهدمقدس: حجاب یک مسئله جهانی است امروز در جنگ ترکیبی دشمنان قرار داریم تعزیه تمام می‌شود، عاشورا نه!
سرخط خبرها

شهادت سیدالشهدا (ع) آتشی در قلب اهل ایمان

  • کد خبر: ۲۳۸۶۵۱
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
شهادت سیدالشهدا (ع) آتشی در قلب اهل ایمان
به تصریح پیامبر خدا (ص)، برای شهادت امام‌حسین (ع) در دل‌های مؤمنان «حرارتی» سردنشدنی است.

شهادت اباعبدا‌... الحسین (ع) آثاری در جهان گذاشته است. این آثار در سخنان پیامبر خدا (ص) و اهل‌بیت (ع) بیان شده است. یکی از این آثار، حرارت قلبی بی‌پایان در دل‌های اهل ایمان در سراسر کره زمین است. این حقیقت را پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات خویش در مدینه، در کودکی حسین‌بن‌علی (علیهماالسلام) پیش‌بینی کرده بودند.

 این بیان پیامبر خدا را امام جعفرصادق (ع) گزارش کرده‌اند. حدیث را محدث نوری از مجموعه شهید از کتاب «الانوار» ابی‌علی‌محمد بن‌همام با ذکر سند چنین نقل می‌کند: «ابن‌سنان گفته است امام جعفر صادق (ع) فرمود: پیامبر (ص) به حسین‌بن‌علی (علیهماالسلام) (که در ایام کودکی) به‌سمت ایشان می‌آمد، نگریست و سپس ایشان را در آغوش گرفت و فرمود: برای کشته شدن و شهادت حسین، حرارتی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد. امام‌صادق (ع) بعد از نقل این جریان فرمود: پدرم فدای آن کشته‌شده هر اشک است.

از امام پرسیده شد:‌ای فرزند پیامبر خدا! معنای کشته اشک چیست؟ امام فرمود: هیچ مؤمنی حسین (ع) را یاد نمی‌کند مگر آنکه اشک می‌ریزد». (مستدرک‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، محدث نوری، چاپ مؤسسه آل‌البیت (ع)، ج ۱۰، ص ۳۱۸).

براساس این حدیث به تصریح پیامبر خدا (ص)، برای شهادت امام‌حسین (ع) در دل‌های مؤمنان «حرارتی» سردنشدنی است. حرارت، متضاد برودت و سردی و به‌معنای دما و گرما و گرمی و حدت و شدت و شور و هیجان و تپش و فعالیت شدید و تندی و تیزی و شوق و غیرت و تعصب و زنده‌دلی و خون‌گرمی و تب‌وتاب است. حرارت اقسامی دارد و مهم‌ترین آنها حرارت پایدار و ابدی است. در این حدیث، از حرارت قلبی، بدون آنکه ذره‌ای از میزان آن کم شود و به سردی بگراید برای شهادت امام‌حسین (ع) در بین اهل ایمان یاد شده است. همه اهل ایمان در جهان در شهادت حسین‌بن‌علی (علیهماالسلام) حرارت قلبی دارند. 

این حرارت در دل اهل ایمان هرگز سرد نمی‌شود و هرگز پایان نمی‌یابد. همه مؤمنان از عاشورای سال ۶۱ هجری‌قمری تا روز قیامت، حرارت قلبی حسینی را در سینه دارند و هیچ‌گاه این حرارت تمام نمی‌شود. این حرارت قلبی درونی معنوی، آثار محسوسی در زندگی فردی و اجتماعی اهل ایمان دارد.

درس گرفتن از حماسه حسینی و عبرت‌های عاشورا پایانی ندارد. برای همیشه و در همه‌جا امام‌حسین (ع) الگو و اسوه جهانی است. با حرارت قلبی حسینی همواره قلب اهل ایمان در راه امام‌حسین (ع) می‌تپد. این حرارت جاویدان، راهنمای فرد و جامعه اهل ایمان به‌سوی سبک زندگی حسینی است. تعصب و غیرت اهل ایمان در دفاع از مکتب الهی سیدالشهدا، از مظاهر همین حرارت قلبی است. سوگواری و عزاداری پیروان اهل‌بیت (ع) در طول سال به‌ویژه در محرم و صفر و تشکیل هیئت‌های مذهبی حسینی و برقراری مجالس و اطعام مردم و برپایی موکب‌ها، ریشه در همین حرارت قلبی دارد. 

گریستن در مصیبت امام‌حسین (ع) از جلوه‌های زیبای همین حرارت قلبی است. این حرارت قلبی اشک بر دیدگان و گونه‌های اهل ایمان جاری می‌کند. امام‌صادق (ع) در این حدیث یک اثر بزرگ حرارت قلبی را بیان کرده‌اند و امام‌حسین (ع) را «قتیل کل عبره» نامیده‌اند. عبره به معنای اشک است و سیدالشهدا (ع) کشته اشک. محبت و حرارت قلبی برای شهادت امام‌حسین (ع)، اشک‌های اهل ایمان را در ذکر مصیبت امام جاری می‌سازد. محرم که می‌آید، آن حرارت قلبی در رفتار و گفتار اهل ایمان بیشتر نمایان می‌شود، پرچم‌های عزا و محافل اشک برپا می‌شود و اهل ایمان لباس مشکی بر تن می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->